Moderni roditelji odgajaju decu uglavnom na način na koji nisu i sami odgajani. Živimo u digitalnom vremenu, kada je težište komunikacije prebačeno na virtuelni svet i imperative koji nas u njemu čekaju. To se neminovno odražava na vaspitanje dece. U odnosu na svoje roditelje, današnji roditelji predškolske i školske dece ima brojne imperative koji se postavljaju pred njih, ali i koje oni usvajaju iz okoline. Moderno vaspitanje i generalno moderni roditelji teže da uvek budu u „superlativu“ iako su negde i sami svesni da je to možda nepotrebno.
Veliki deo tih imperativa nije zaista moguće realizovati i treba dobro razmisliti koja je to mera koja je adekvatna za svakog roditelja. Navešćemo neke od imperativa koji su upućeni pretežno majkama i koji su vezani za moderno vaspitanje, skoro podjednako kao i za tradicionalno.
Ne treba da se povisi ton na dete
Mame koje viču na svoju decu su generalno „na lošem glasu“. Vikanje kao da je stvar prošlog veka, a ne ovog. U ovom veku više viču deca, a roditelji „imaju razumevanja“ za njihove hirove i anksioznost. Zapravo, mame koje su sklone tome da povise ton, kojima je to u prirodi, to će pre činiti unutar četiri zida, ali i sakrivati tu činjenicu. Zaboravlja se da je deci od koristi autentično ispoljavanje emocija roditelja jer na taj način uče o emocijama. Ako se nekada povisi ton i van kuće nije smak sveta, iako popularan model vaspitanja po imenu pozitivna disciplina zagovara suprotno.
Mama ne sme da se zapusti
Imperativ koji dolazi najviše sa društvenih mreža i iz medija da mama ne sme da bude u opuštenom izdanju van kuće, može da bude zaista veliko opterećenje kako za mamu, tako i za celu porodicu. Opterećenje je i ako mama postiže da se uklopi u imperativ i ako je frustrirana što joj to nije izvodljivo ili finansijski nedostupno. Takve imperative nameću influenseri koji ih navodno ispunjavaju, kao i mediji koji stvaraju idealizovanu sliku i stavljaju je u realan kontekst.
Pritisak da mama i nakon više porođaja treba da izgleda kao pre stvaranja porodice za mnoge žene je vrlo štetan i može da ih vodi u anksioznost. Potrebno je da se prema takvim idealnim slikama gradi kritički i racionalno zasnovan odnos.
Savršeni roditelj uvek ima vremena za dete
Među imperativima koji se odnose na vaspitanje posebno je interesantan onaj koji se odnosi na mame koje uvek imaju vreme za dete. Mama koja radi, obavlja uspešno sve svoje uloge i uvek ima vremena da staloženo i tačno odgovori na svaki zahtev svoje dece. Osim što zahtevi dece nisu uvek smisleni i navedeni u korektnom vremenu, nije realno da mama baš nikada ne odbije dete. Nema ni potrebe da mama i tata, kao i ostali članovi porodice uvek pristanu da se igraju sa detetom. Na taj način bi detetu stvorili iluziju da su njegovi zahtevi najbitniji, a njegove potrebe iznad svih tuđih, što svakako nije dobro.
Roditelji treba da budu apsolutno dosledni
Često se pominje doslednost u vaspitanju kao neprikosnovena vrednost. I doslednost mora da ima meru i roditelji treba da promisle o tome. Zamislite dete koje jedino ne jede tortu na dečijem rođendanu jer je njegova mama apsolutno dosledna u vaspitanju i svojim principima. Doslednost je više ideal kome treba da se teži, kako to često pominju pedagozi (pozitivna disciplina). Svaka situacija u životu zahteva pronalaženje mere i optimalno postupanje, a to nekada odstupa od lepih primera u knjigama čija je tema pozitivna disciplina i moderno vaspitanje.
Roditelji koji sve stižu
Veliki broj roditelja ima znatno slabiji društveni život nego što je slučaj sa njihovom decom. U rokovnicima su termini raznih dečijih aktivnosti (engleski, plivanje, košarka, gimnastika, ples, klavir) i dečiji rođendani. Roditelji koji prihvate takav tempo moraju da znaju da se izlažu riziku od sagorevanja. Nije realno da se sve dečije aktivnosti i potrebe stave apsolutno ispred roditeljskih bez posledica po funkcionisanje roditelja na dugi rok.
Aplikacija Kuda sa decom može da bude od pomoći roditeljima koji imaju potrebu da usklade veliki broj svojih obaveza sa aktivnostima koje su korisne za decu. Više informacija imate na linku.